Főoldal / Cikkek / Mi is a Q10 koenzim?

Mi is a Q10 koenzim?

A Q10 koenzim hasonló egy enzimhez, vitaminhoz, antioxidánshoz. Már ebből is kiderül, hogy egy rendkívül sokoldalú anyagról van szó. A szervezet termeli ezt az enzimet, a legtöbb szervünkben jelen van, nagyobb mennyiségben a májban, a szívben, a vesékben és a hasnyálmirigyben. A Q10 koenzim többféle feladatot is ellát a szervezetben, pl. a sejtek oxidációval szembeni védelmét. Éppen ezért tartják az egyik leghatékonyabb öregedésgátló anyagnak.

A változatos, egészséges étrend biztosan kellő mennyiségben biztosít Q10 koenzimet. A legjobb forrásai a belsőségek, a hús, a halak, egyes gyümölcsökben és zöldségekben is koncentráltan megtalálható. Krónikus fáradtság, szívbetegségek és Parkinson-kór kezeléséhez a szintetikusan előállított változatát alkalmazzák. A Q10 koenzim remek immunerősítő, HIV betegeknél is előszeretettel használják.

Hatása enzimként

Az enzimek olyan élő szervezetek, melyek testünkben termelődnek és kémiai reakciókat váltanak ki. A Q10 hozzájárul az energiatermeléshez a sejtek számára. Akiknek a fizikai terhelhetősége a kelleténél kisebb, a Q10 koenzimmel változtathatnak ezen az állapoton. Az enzim segítségével a mindennapos fizikai és szellemi tevékenységeket jóval könnyebb lesz elvégezni.

Hatása vitaminként

Szakemberek szerint a Q10 koenzim hasonló egy vitaminhoz, azaz a szervezet optimalizálásában van fontos szerepe. Kémiailag hasonló szerkezetű, mint a K-vitamin, mely nélkülözhetetlen az egészséges csontozathoz és a véralvadáshoz.

Hatása antioxidánsként

A Q10 koenzim semlegesíti a szabadgyököket, azaz antioxidáns hatásai is vannak. A sejteket védi a szabadgyökök káros hatásaitól. Szív- és érrendszeri betegségek, valamint krónikus gyulladások ellen gyakorta alkalmazzák, de felhasználása öregedésgátlóként is elterjedt.

Q10 koenzim hiánya

A szervezet önmagában is képes előállítani, mégis érdemes kívülről is pótolni. Egyes tényezők ugyanis csökkentik a Q10 koenzim mennyiségét, ilyen az öregedés, a túl sok UV-sugárzás, de béta-blokkolók, koleszterinre és magas vérnyomásra szedett gyógyszerek is hiányt okozhatnak belőle.

A Q10 koenzim legjobb forrásai

Nem szükséges étrendkiegészítő formájában pótolni, hiszen alapvető élelmiszereinkben is bőségesen megtalálható. A Q10 koenzimből nagy mennyiséget tartalmaznak a belsőségek, az olajos halak, a szardínia, a lazac, makréla, tonhal és a hús is. Diófélékből is hozzá lehet jutni, magvakban és növényi olajokban is koncentráltan jelen van. A zöldségekről és gyümölcsökről ez nem mondható el, ezek csak csekély mennyiségben tartalmazzák a Q10 koenzimet.

About Bioteka

Ez is érdekelhet

Lendület a szívnek – Q10

A Q-symbio vizsgálat során szívelégtelenségben szenvedő betegek kezelését koenzim-Q10 terápiával egészítették ki. Náluk a kontroll …

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.